A „Keményes tanárok Európában” című, 2019-1-HU01-KA101-060718 számú mobilitási pályázatunkkal célunk az iskola Erasmus+ csapatának megszilárdítása és több kolléga bevonása a nemzetközi pályázatokba. Szeretnénk, hogy a tanulói mobilitási pályázatok hatékonyabbá váljanak, a tanári mobilitások száma növekedjen, és a projektek során elsajátított tapasztalatok elősegítsék a jövőben a stratégiai partnerségi pályázatokban való részvételt. Mindez hozzájárul az iskola nemzetköziesítéséhez, és lehetőséget biztosít ahhoz, hogy az itt élők is esélyt kapjanak tapasztalatszerzése, szakmai fejlődésre külföldön, és nyitottabbá váljanak más kultúrák felé.
A pályázat célja továbbá a digitális kompetenciák fejlesztése, mely a mai világban elengedhetetlen. Az IKT eszközök megfelelő használatával, korszerű módszerek megismerésével szeretnénk a tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő gyermekek fejlesztését segíteni, valamint a kevésbé motivált diákok érdeklődését is felkelteni, újfajta módszertani eszközökkel bevonni őket a tanulási folyamatba. A tanulás iránti motiváció növelése hozzájárul a tanulók tudásszintjének emelkedéséhez, ezzel a lemorzsolódás csökkentéséhez, valamint a színvonalas oktatás-képzés megvalósításához, hosszútávon pedig az iskola jó hírnevének növeléséhez.
Nyelvi felkészülés:
Zajlanak a nyelvi felkészülések. Mivel mindkét résztvevő nyelvszakos, ezért otthon, önállóan készülnek német illetve angol/olasz nyelvleckék segítségével, a „Deutsch-to-go” és a „Duolingo” alkalmazásokon keresztül.
Kulturális felkészülés:
Zajlanak a kulturális felkészülések. A járványhelyzethez igazodva először otthon, önállóan, különböző weboldalak segítségével készültek a résztvevők a firenzei, valamint a regensburgi továbbképzésekre. Később, a személyes kapcsolatok segítségével, más intézményekből korábbi években kiutazó kollégák beszámolóit is megismerhették a résztvevők, melyek jelentős mértékben elősegítik a felkészülést kulturális szempontból is. A fogadó intézményekkel történő folyamatos kapcsolattartás szintén segíti az előkészületeket.
Módszertani és munkaközösségi felkészülés:
Az előkészületek során a résztvevők a munkaközösségük tagjait is bevonták a pályázatba. A humán és a nyelvi munkaközösség tagjai módszertani megbeszéléseket tartottak. A kollégák átbeszélték a munkaközösségi igényeket, valamint meghatározták a lehetséges fejlesztendő területeket. A megbeszélésről egy szófelhő készült, összefoglalva a főbb pontokat. Megtörténtek az előkészületek a kurzusok utáni disszeminációs tervek megvalósítására. A pályázattal kapcsolatos tudnivalókat a tanévzáró értekezleten ismertették az oktatói testület tagjaival.
A kiutazások előtti pillanatok.:
„Social media in the classroom” azaz a közösségi média használata a tanításban – egy hetes Erasmus+ továbbképzés Firenzében (Tari Erika)
A „Keményes tanárok Európában” című Erasmus+ pályázatunk keretein belül vettem részt a „Social media in the classroom” című tanfolyamon Firenzében 2021. július 19-24 között. A pályázat egyik elsődleges célja a digitális kompetencia fejlesztése volt, a kurzus ennek megfelelően lett kiválasztva. A tanfolyamon kilencen vettünk részt: 3 tanárnő Portugáliából, 5 Lengyelországból, én pedig Magyarországról. A csoport trénere Riccardo Manni, a Europass Teacher Academy előadója fiatalos lendülettel tartotta az órákat. A képzés során nagyon sok gyakorlati feladat volt, ami lehetőséget biztosított arra, hogy az újonnan megismert online felületeket és applikációkat kipróbálhassuk. Megtanultuk többek között Edmodo, a Minecraft Education Edition és a Padlet használatát, és virtuális szemüveget is kipróbálhattunk. Mindezek beépítése a tanítási órákba növelheti a tanulói motivációt. Számomra az egyik legérdekesebb a „Stop motion studio” videószerkesztő program megismerése volt, amely segítségével egyedi videók készíthetők. Mivel az óráink délelőtt 9-től 2-ig vagy délután 2-től este 7-ig voltak, jutott idő a városnézésre, kulturális programokra. A kurzus része volt a fogadó intézmény által szervezett egész napos Toszkán kirándulás, mely során a toszkán vidék legszebb tájait látogattuk meg, néhány órát eltöltve Pisában, San Gimignanóban és Siénában. A program része volt még a híres Chianti borvidéken egy közös ebéd és borkóstoló is. Szerencsésnek érzem magam, hogy részese lehettem ennek a pályázatnak és örömmel adom tovább a megszerzett ismereteket mind a diákjaimnak, mind a kollégáimnak.
„Auffrischungskurs: Methoden & Sprache” – Német nyelvi felfrissítés és módszertani ajánlások a német nyelv tanításához – 2 hetes Erasmus+ továbbképzés Regensburgban (Gönczi Judit)
Iskolánk sikeres Erasmus+ pályázatának köszönhetően vehettem részt a 2 hetes képzésen Németországban, Regensburgban 2021. július 19-30. között. A tanfolyam szervezője a Horizonte Nyelviskola volt, amely a továbbképzés szervezése mellett a szállást is biztosította. A képzést az előre meghatározottaknak megfelelően, kiválóan levezényelték, maximálisan odafigyeltek mindenkire, megoldották a felmerülő problémákat, mindenféle kéréssel lehetett hozzájuk fordulni. A tanfolyam során új módszerekkel ismerkedhettünk meg, különösen a szókincstanítási és tanulási módszereket emelném ki. Mindemellett az online térben használható módszerekkel, alkalmazásokkal is megismerkedtünk. A képzés nagyon jó hangulatú volt, kirándulásokkal megfűszerezve: a fogadó intézmény közös kirándulást szervezett egy vár–romhoz (Kallmünz), majd elhajóztunk a Walhallához, a hősök, a hírnév templomába, illetve a szombati napon ellátogattunk a weltenburgi kolostorba, de egyénileg is szerveztünk kirándulást Tremmelhausenbe és a Keilsteinra. Mindez hozzájárult ahhoz, hogy a tanítási órákon túl a német kultúrát jobban megismerhessük, például a különböző nyelvjárásokat, a történelmet, az iskolarendszert. A tanfolyamot azért ajánlanám, mert segít kilépni a komfortzónából, új helyzeteket megtapasztalni, mindemellett barátokra tehettünk szert, akikkel akár további Erasmus+ együttműködések is elképzelhetőek.
2021. szeptember végén Erasmus+ workshopokat rendeztünk. A workshop keretein belül az Erasmus+ programban résztvevők adták át a nyári továbbképzéseken elsajátított jó-gyakorlatokat az érdeklődő kollégáknak.
Az ErasmusDays során diákjaink online Erasmus vetélkedőn vettek részt a BSZC szervezésében.
A beiskolázási nyílt napokon Erasmus előadásokat is tartottunk leendő diákjainknak és szüleiknek.
A pályázat eredményeképpen egy hasznos linkekből álló gyűjteményt hoztunk létre, a kollégák együttműködésével, amely főképp a diákoknak készült, segítve az online oktatás miatt kialakult helyzetet. Ez a linkgyűjtemény elérhető az iskola belső hálózatán, a Teams felületen mindenki számára.
Iskolánk diákjai BSZC nyelvi versenyen vettek részt, szép eredményeket elérve.
Rajz- és videókészítő versenyt hirdettünk, melyre több mint 50 pályamű érkezett be. Ezekből kiállítást is szerveztünk, a legjobb rajzokat, illetve videókat díjaztuk.
Erasmus csapat továbbképzése: a Tempus online rendezvényén vettek részt az Erasmus csapat tagjai a pályázat zárásának előkészítése céljából.
Záróbeszámoló
A 2019-es „Keményes tanárok Európában” című pályázat záróbeszámolóját hallgathatták meg május közepén a Kemény oktatói testületének tagjai. A pályázat elérte a kitűzött célokat: 2 munkatárs külföldi továbbképzése valósult meg, Németországban és Olaszországban. Az iskola elindult a nemzetköziesedés útján, megalakult az iskolai Erasmus+ csapat. A mobilitásban résztvevők új tanítási módszereket ismertek meg, fejlődtek digitális és nyelvi kompetenciáik. A külföldön megismert jó-gyakorlatokat beépítették saját tanítási óráikba, valamint Erasmus+ worshopok alkalmával kollégáiknak is továbbadták. A külföldi továbbképzéseknek köszönhetően létrejött egy hasznos linkgyűjtemény, mely az oktatói testület együttműködése által, a gyerekek számára készült. Különleges eseménye volt a 2019-es projektnek egy iskolai rajz- és videókészítő pályázat, mely során a legjobb pályaművekből kiállítást rendeztünk, illetve értékes ajándékokat kaptak a gyerekek.
English version:
The aim of this project was to increase the quality and quantity of the Erasmus+ projects of the school in order to keep up with the other member schools of the Békéscsaba Centre of Vocational Training, to develop new contacts and strengthen the already existing ones. The project aimed to create an Erasmus Team in the school to overcome the frequent changes in the projects’ personnel lately and build a strong Erasmus team. Besides, the aim was to improve the internationalization of the school and create opportunities not only for students but also for teachers to take part in trainings abroad. There are no international courses in Békés county, so the opportunities offered by the Erasmus program are of crucial importance here. Thanks to these mobilities, participants can develop professionally and personally, gain experience abroad, and share best practices when they come home. With the courses, the project aimed to improve teaching methods, especially in the field of language teaching. The participants aimed to learn new techniques to better motive students, especially by improving their digital competences and learn methods to use smartphones and applications in their lessons, thereby adapting to the needs of the new generation.
As the result of the project, 2 teacher mobilities were completed: one in Germany, one in Italy. The courses helped to increase the international contacts of the school. Besides, the Erasmus Team of the school was created and it started to coordinate projects more effectively. Furthermore, new mobilities were planned, to continue the current project. Regarding the mobility participants, they acquired innovative teaching methods, especially in the field of language teaching, and their digital competences improved. They shared the acquired best-practices with colleagues while organizing Erasmus workshops, and with students in their own lessons, thereby increasing the motivation of students and teachers to take part in Erasmus projects. Thanks to the mobilities, a collection of useful links – according to school subjects – was created with the cooperation of teachers, and with the aim to support students and online learning caused by Covid-19. Besides, a school competition was organized in the categories of drawing and videos, which helped to improve students’ digital competences and their motivation to learn. Furthermore, the Erasmus workshops created new ways of knowledge-sharing, promoting openness and cooperation among teachers.